– (…) istnieje problem z tzw. „wiecznymi startupami” w Polsce, gdzie dla niektórych firm celem nie jest stworzenie innowacyjnego produktu, lecz zdobycie kolejnej dotacji. Jest to pewnego rodzaju mentalny problem, ponieważ brakuje osób zdolnych do przeprowadzenia startupów przez proces badawczy do etapu komercjalizacji. (…) Musimy zmienić podejście ludzi do innowacji, promując zasadę „fail fast” – szybkie doprowadzenie pomysłów do etapu, gdzie mogą być testowane na rynku i weryfikowane przez klientów.
– W Polsce panuje przekonanie, że innowacje powinny być zarządzane przez ekspertów, a decyzje o nowych projektach powinny podejmować rady lub agencje. Potrzebujemy zmiany sposobu myślenia, aby innowacje finansowane przez nas były jak najszybciej wprowadzane na rynek i przez niego weryfikowane. W Dolinie Krzemowej innowacje są szybko konfrontowane z inwestorami i rynkiem już na wczesnym etapie, a kolejne rundy finansowania zależą od realnej sprzedaży produktu.
– Przy IDEAS NCBR powstał ELLIS Unit Warsaw, pierwszy oddział sieci ELLIS w Polsce. To wymagało spełnienia wysokich standardów naukowych, które zostały pozytywnie zweryfikowane przez sieć, otwierając nam drogę do rekrutacji doktorantów na poziomie europejskim.
– Udało nam się również zainicjować kilka projektów z potencjałem komercyjnym. Pracujemy nad ich rozwojem, aby wkrótce mogły one zaistnieć na rynku jako spółki córki IDEAS NCBR. To są pierwsze kroki w kierunku komercjalizacji technologii rozwijanych pod naszym patronatem. Trzeba jednak pamiętać, że proces ten jest czasochłonny i mimo że IDEAS NCBR istnieje dopiero od trzech lat, pierwszy okres działalności poświęciliśmy na organizację i rozwój badań naukowych.
Polecamy rozmowę Bartosza Martyki z prezesem IDEAS NCBR Piotrem Sankowskim w BrandsIT