Przejdź do treści Wyszukiwarka
25.09.2023
Czym jest autyzm i jak współcześnie rozumieją go naukowcy i diagności? Dlaczego osoby z autyzmem może wyróżniać odmienne postrzeganie czasu? Jak przebiega proces diagnozy i na czym polegają trudności m.in. przy diagnozowaniu dziewczynek i kobiet z autyzmem? W jaki sposób nowe technologie i sztuczna inteligencja mają szansę wesprzeć proces diagnostyczny i pomóc osobom autystycznym? O autyzmie, traktowanym niekiedy jako zaburzenie, innym razem jako neuroróżnorodność, opowiadają goście nowego odcinka podcastu „Szerszy kontekst AI”: dr hab. Marcin Moskalewicz oraz dr Monika Suchowierska-Stephany.

dr hab. Marcin Moskalewicz – profesor w Instytucie Filozofii Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz kierownik Pracowni Filozofii Zdrowia Psychicznego na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu, lider zespołu badawczego „Psychiatria obliczeniowa i fenomenologia” w IDEAS NCBR. Zajmuje się badaniami transdyscyplinarnymi z pogranicza nauk o zdrowiu, psychiatrii i fenomenologii, w szczególności wiedzą ekspercką w diagnostyce, kwestiami dot. neuroróżnorodności oraz zastosowaniem narzędzi psychiatrii obliczeniowej do badania doświadczenia pierwszoosobowego.  

dr Monika Suchowierska-Stephany – psycholog kliniczny, wykładowca SWPS w Warszawie. Specjalizuje się w stosowanej analizie zachowania. Interesuje ją zwłaszcza praktyczne wykorzystanie tej dyscypliny nauki w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwoju, głównie z autyzmem: motywowania ich do nauki, treningu różnicowania i redukowania niepożądanych zachowań. Analizuje deficyty poznawcze w autyzmie, ich charakterystykę i mechanizmy powstawania. Jako naukowiec i praktyk bada efektywność terapii behawioralnej dzieci z autyzmem, a także rolę, jaką w terapii odgrywają rodzice. Pierwszy w Polsce certyfikowany analityk zachowania. 

Wysłuchaj odcinka na YouTube, Spotify, Apple Podcast

Polecane aktualności