Przejdź do treści Wyszukiwarka
03.06.2024
Piotr Sankowski, prezes IDEAS NCBR, pisze w „Gazecie Wyborczej” o tym, jak polska nauka powinna kształcić więcej doktorów i wejść na wyższy poziom rozwoju technologicznego.

„Internet w Polsce w ostatnich tygodniach emocjonuje się faktem, że Jakub Pachocki został głównym naukowcem w OpenAI. Przy tej okazji wszyscy wymieniają liczne sukcesy Kuby: w konkursach programistycznych, gdy był w szkole średniej, czy kiedy studiował na Uniwersytecie Warszawskim. Te wyliczenia kompletnie pomijają dalsze etapy jego kariery, już poza Polską, a mianowicie studia doktorskie na Carnegie Mellon University, drugim uniwersytecie w dziedzinie informatyki na świecie, a także fakt, że odbył staż podoktorski na Harvardzie.”

„Aby wyraźniej uzmysłowić czytelnikom ten proces, poprosiłem Marcina Żukowskiego, współzałożyciela i jednego z głównych technologów w Snowflake, o komentarz, czy jego doktorat przydał mi się w karierze w przemyśle.

– W moim przypadku doktorat stworzył podwaliny dalszej kariery. Na jego bazie otworzyłem moją pierwszą firmę, Vectorwise, w której się mnóstwo nauczyłem – opowiada Żukowski. – Technologia, którą stworzyliśmy, chociaż bardzo obiecująca, była początkowo traktowana przez osoby z przemysłu jako ciekawostka akademicka.”

„Uczelnie powinny współtworzyć innowacje poprzez prowadzenie doskonałych badań oraz kształcenie dużej liczby naukowców, zwłaszcza doktorów, którzy tę wiedzę przenoszą do przemysłu. (…) Czy ktoś w ogóle dyskutuje w Polsce o takim procesie? Bez tego granty na innowacje będą nadal tylko kolejnymi grantami do rozliczenia dla uczelni. Nie bez powodu duże korporacje rozważające stworzenie centrów badawczych w Polsce, porzucają te plany kiedy zorientują się, że najlepsza uczelnia jest gdzieś w okolicach 400. miejsca w globalnym rankingu, a doktorów kształci się po prostu niewielu.”

Cały artykuł można przeczytać tutaj (dostępny dla subskrybentów „GW”).

Polecane aktualności

20.06.2024
Krzysztof Walas został członkiem Zarządu Adra
19.06.2024
Dyrektor biura
17.06.2024
Krok po kroku – jak ludzie uczą roboty chodzić?