– Kluczem do tego, żebyśmy nie zostali z tyłu, jest inwestycja w badania podstawowe. Dobrym przykładem jest tutaj Francja, która w ramach polityki „Francja 2030” przeznaczyła 2,5 mld euro na rozwój AI. W pierwszym etapie skupiła się na rozwoju centrów doskonałości naukowej, dopiero w drugim etapie odbył się transfer tej wiedzy do przemysłu, co objęło 1/5 środków. Dlaczego im się to opłaciło? Mistral AI to owoc pracy startupu, który nie powstałby, gdyby nie inwestycja w badania podstawowe. Inaczej nie byłoby kapitału ludzkiego, by ten model tworzyć. Cieszę się, że myśl na ten temat zaczyna dojrzewać w Polsce – mówił prof. Tomasz Trzciński, lider grupy badawczej w IDEAS NCBR i dyrektor ELLIS Unit Warsaw.
– Kiedy słyszę od prawników na niektórych konferencjach, jak daleko idące są problemy prawne [związane z AI], to dzisiaj trochę bałbym się otworzyć firmę i zrobić coś „wow” – mówił prof. Jan Kozak, kierownik katedry uczenia maszynowego na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach.
– W naszym interesie jest stworzenie z AI koła zamachowego gospodarki. Mamy zasoby, mamy sukcesy, odkąd istnieje IDEAS NCBR, jesteśmy widziani na arenie międzynarodowej w bardzo istotny sposób. Znaczna część założycieli OpenAI jest Polakami. Mamy postulat z zebrania Kapituły [Konsultacyjnej Polityki Rozwoju Sztucznej Inteligencji], żeby przyjąć wizję raju rozwojowego – raju pisanego jako rAI, gra słów – tak, żeby napisać prawo jeszcze raz, by regulacje były jak najmniejsze i żebyśmy na tle innych krajów Unii Europejskiej wypadali jako kraj optymalny do prowadzenia badań – mówiła dr Barbara Rychalska, współzałożycielka Eridani AI.
Polecamy nagranie z konferencji „AI 360. Regulacje. Innowacje. Współpraca”, która odbyła się 16 grudnia w Sejm Rzeczypospolitej Polskiej (panel od 1:47:45)
Organizatorzy: NASK, wspólnie z Komisją Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii Sejmu RP oraz Uniwersytet Warszawski
Fot. YouTube/Piotr Tracz, Kancelaria Sejmu