Przejdź do treści Wyszukiwarka
05.12.2023
Wyniki swoich badań Marcin Rządeczka, Maciej Wodziński i Marcin Moskalewicz opublikowali w „Frontiers of Psychiatry”. Jest to pierwsza publikacja naukowa zespołu badawczego „Psychiatria i fenomenologia obliczeniowa” w IDEAS NCBR.

– W naszym najnowszym artykule na temat autyzmu i schizofrenii przedstawiamy je zarówno jako choroby, jak i strategie adaptacyjne o zaletach poznawczych – mówi Marcin Moskalewcz, kierownik zespołu badawczego „Psychiatria i fenomenologia obliczeniowa” w IDEAS NCBR.

W skład zespołu wchodzą także Marcin Rządeczka i Maciej Wodziński. Cała trójka badaczy pracuje w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz w IDEAS NCBR.


Abstrakt:

This article presents a novel theoretical perspective on the role of cognitive biases within the autism and schizophrenia spectrum by integrating the evolutionary and computational approaches. Against the background of neurodiversity, cognitive biases are presented as primary adaptive strategies, while the compensation of their shortcomings is a potential cognitive advantage. The article delineates how certain subtypes of autism represent a unique cognitive strategy to manage cognitive biases at the expense of rapid and frugal heuristics. In contrast, certain subtypes of schizophrenia emerge as distinctive cognitive strategies devised to navigate social interactions, albeit with a propensity for overdetecting intentional behaviors. In conclusion, the paper emphasizes that while extreme manifestations might appear non-functional, they are merely endpoints of a broader, primarily functional spectrum of cognitive strategies. The central argument hinges on the premise that cognitive biases in both autism and schizophrenia spectrums serve as compensatory mechanisms tailored for specific ecological niches.

Cały artykuł we “Frontiers of Psychiatry” można przeczytać tutaj.

Polecane aktualności

20.06.2024
Krzysztof Walas został członkiem Zarządu Adra
19.06.2024
Dyrektor biura
17.06.2024
Krok po kroku – jak ludzie uczą roboty chodzić?